A-0003 Ιστορία Οικονομικών Θεωριών
Νικόλαος Θεοχαράκης

Περιεχόμενο Μαθήματος

  • Εισαγωγή στη μεθοδολογία της οικονομικής επιστήμης
  • Τα οικονομικά των αρχαίων Ελλήνων: Πλάτων [Πολιτεία], Ξενοφών [Κύρου παιδεία & Οικονομικός] και Αριστοτέλης [Πολιτικά & Ηθικά Νικομάχεια].
  • Η οικονομική διδασκαλία του Μεσαίωνα: Οι Σχολαστικοί [Αλβέρτος, Ακινάτης, Σχολή της Σαλαμάνκας].
  • Μερκαντιλισμός [βρετανικός και ηπειρωτικός]. Ερμηνείες [φιλελεύθερες, ιστορικές και σύγχρονες].
  • Από τον Μερκαντιλισμό στη Φυσιοκρατία: Boisguilbert, Vauban, Bernard de Mandeville, John Locke, Sir William Petty, Richard Cantillon, John Law, David Hume, Ferdinando Galiani, Daniel Bernoulli
  • Φυσιοκρατία: Quesnay (Tableau Oeconomique), Mirabeau, Dupont de Nemours, Turgot
  • Κλασική πολιτική οικονομία: Σκωτσέζικος Διαφωτισμός, Adam Smith
  • Κλασική πολιτική οικονομία: Thomas Robert Malthus. David Ricardo, John Stuart Mill.
  • Μαρξιστική πολιτική οικονομία: Karl Marx – Friedrich Engels. Μεταγενέστερες εξελίξεις
  • Οι πρόδρομοι της οριακής επανάστασης: Jean-Baptiste Say, Johann Heinrich von Thünen, Augustin Cournot, Hermann Heinrich Gossen, Jules Dupuit.
  • Η οριακή επανάσταση: Jevons, Menger και Walras. Η περί μεθόδου διαμάχη (Methodenstreit).
  • Η εδραίωση των νεοκλασικών οικονομικών: Alfred Marshall, F. Y. Edgeworth, Vilfredo Pareto, John Bates Clark, Irving Fisher, Knut Wicksell, Gustav Cassel, Eugen von Böhm-Bawerk, Friedrich von Wieser, Maffeo Pantaleoni, Enrico Barone.
  • Θεσμικοί οικονομολόγοι: Thorstein Veblen.
  • Η έννοια της ισορροπίας: Walras εναντίον Edgeworth. Από το Kolloquium της Βιέννης στους Arrow-Debreu.
  • Μεσοπολεμικές εξελίξεις, John Maynard Keynes, Michał Kalecki, Joseph Alois Schumpeter.
  • Μεταπολεμικές εξελίξεις και αντιπαραθέσεις.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα:

  • Έχουν αποδεδειγμένη γνώση και εδραία κατανόηση της Ιστορίας Οικονομικών Θεωριών και μέσα από αυτήν την βαθύτερη κατανόηση της ίδιας της οικονομικής επιστήμης. Η γνώση αυτή τους παρέχει τη βάση για πρωτοτυπία στην συνεκτική ανάπτυξη και στην εφαρμογή ιδεών ιδιαίτερα στο πλαίσιο της ερευνητικής τους δραστηριότητας.
  • Είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τη γνώση και κατανόησή τους, για να αντιμετωπίσουν ερευνητικά προβλήματα σχετικά με την οικονομική θεωρία ακόμα και σε ένα νέο ή άγνωστο περιβάλλον, εντός ενός ευρύτερου ή και διεπιστημονικού πλαισίου, συναφούς προς το γνωστικό τους πεδίο.
  • Έχουν την ικανότητα να αντιμετωπίζουν κριτικά, συστηματικά και εμπεριστατωμένα και να χειρίζονται πολύπλοκα επιστημονικά θέματα και θεωρητικά ζητήματα, καθώς επίσης να διατυπώνουν κρίσεις, οι οποίες όμως περιλαμβάνουν προβληματισμό επί κοινωνικών, πολιτικών και ηθικών ευθυνών, που συνδέονται με την εφαρμογή της γνώσης και των κρίσεων τους. Ιδιαίτερα θα τους επιτρέπει να σταθούν κριτικά και αναλυτικά απέναντι στην παραδεδεγμένη γνώση.
  • Είναι σε θέση να κοινοποιούν με σαφήνεια και καθαρότητα τα συμπεράσματά τους αλλά και τη γνώση και το σκεπτικό στο οποίο αυτά βασίζονται και λογικές παραδοχές στα οποία στηρίζονται, τόσο σε επιστημονικό όσο και σε μη εξειδικευμένο κοινό.
  • Είναι σε θέση να συγκρίνουν θεωρητικές θέσεις στην επιστήμη τους που διατυπώνονται σε εναλλακτικά θεωρητικά πλαίσια και να αντιλαμβάνονται τις διαφορετικές θεωρητικές βάσεις και παραδοχές πάνω στις οποίες αυτές στηρίζονται.
  • Διαθέτουν τις απαραίτητες μαθησιακές δεξιότητες που τους επιτρέπουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους αυτοδύναμα ή και αυτόνομα.

Αξιολόγηση

Το μάθημα αξιολογείται με βάση γραπτές εξετάσεις στα ελληνικά μετά το πέρας του εξαμήνου και επαναληπτικές εξετάσεις Σεπτεμβρίου. Απαντήσεις σε τρεις ερωτήσεις ίσης βαθμολογικής αξίας σε προκλασική, κλασική και μετακλασική οικονομική θεωρία.